Inspiratie / Werkwijze:
Textiel is het uitgangspunt voor mijn structuren/reliëfs/ assemblages en grafisch borduurwerk. Mijn inspiratie hiervoor is: Wat gebeurt er wanneer ik mezelf beperkingen opleg in kleur, vorm, en materiaal ?
Werkwijze bij textiel.
Ik werk het liefste met ongebleekte katoen of schilderslinnen. Dit is voor mij de meest pure stof. Ik begin met zo min mogelijk kleur. Wit op wit, zwart op wit, zwart op zwart. Ik stik op de naaimachine zonder na te denken. Ik laat de machine gaan en sleep de stof erdoorheen. De machine gaat snel zodat het niet mogelijk is om na te denken hoe de structuren gaan lopen. Later ga ik er mee experimenteren. Soms gebruik ik water en verf en kijk wat de stof doet, rimpelen, kreukelen, vouwen e.d. Hier en daar een klein draadje met een andere kleur, een beetje Oost-Indische inkt enz. Ik kan ineens zonder na te denken hele doeken uit elkaar scheuren en dan kijken wat er gebeurt. Hoe kan ik ze weer samenvoegen en wat ligt er in mijn atelier aan materiaal ? Dat kan van alles zijn, bezems, ’n oud dienblad, borstels, mijn oude werkagenda’s enz. Soms besluit ik daarmee verder te gaan.
In 2013 ben ik verhuisd naar een kleine benedenwoning in Haarlem. Daar is mijn “grafisch” borduurwerk ontstaan.
25 Doeken in een doos. Klein maar toch monumentaal
Hoewel ik in mijn dagelijks leven een kleurrijk mens ben en hou van “ VEEL” ben ik in mijn textielwerk een groot bewonderaar van Jan Schoonhoven en “ minimal art”.
Het is spannend om met zo min mogelijk materiaal er mijn eigen draai aan te geven .
Voelen van binnenuit en spelen met het materiaal waarin ik zo geconcentreerd ben dat ik weg van de wereld ben. ’n Soort “ high” gevoel. Ik zit in de “flow”